onsdag 10. august 2011

Et lite stykke Norge:)

I dette innlegget tenkte jeg å ta deg med til Grip, en perle i havet og og et lite stykke Norge:)

Grip er ei øy i Kristiansund kommune på Nordmøre, og ligger rett nord for byen Kristiansund.

Grip var inntil 1964 egen kommune,og landets minste.

Øya ligger værhardt til, men da vi var her fredag i uka som var, kunne ikke været ha vært stort bedre.

Sola skinnte, og det var over 20 grader, perfekt for en tur i havgapet!

Hele øya oser av sommeriddyll på en dag som denne.
Sjarmernde små trehus ligger tett i tett rundt på øya, med smale murte "gater" mellom husene.
Dette er virkelig en perle!
De siste fastboende flyttet fra Grip i 1974, og husene brukes nå som fritidsboliger av de tidligere gripværingene og deres etterkommere.

Her ser du Grip fyr mot havet...
En gammel slipestein lener seg mot værslitt tømmervegg.



Her ligger klippfisk til tørk på svabergene i sola:)
Strøm produseres av egen kraftstasjon, som ligger helt til venstre på dette bilde(ved den blå dunken)

Grunnvann finnes ikke, og heller ikke naturlige vannansamlinger, så her samles det regnvann i små brønner og dunker.

Og for å spare på vannet går toalettet på Gripkroa på sjøvann:)

Grip har også egen stavkirke (glemte å ta med bilde av den her) den er fra slutten av 1400 tallet, og vakkert dekorert inni:)

Den ligger i husklyngene midt på øya, og er landets nordligste stavkirke:)

Får se om jeg husker å ta med bilde av den i neste innlegg.

Under her ser du en lang molo mot havet, det kan vel trenges når været setter inn.


Grip fyr ligger på skjæret Bråtthårskollen like utenfor selve øya.

Skjæret er det nordligste av gruppen med øyer,holmer og skjær som utgjorde den tidligere Grip kommune.

Fyret er Norges nest høyeste med sine 44 meter( det høyeste er Sletringen fyr på Frøya)

Grip fyr ble bygget 1888, og er en av landets mest særpregede fyrstasjoner, med sin dramatiske beliggenhet.

Fyret ble avfolket og automatisert 1977, og fredet i år 2000.


For å komme til Grip tar du båt, Gripexpressen som går fra Kristiansund og tar ca 40 minutter.

Omvisning og opphold varer 1,5 timer.

Grip er virkelig verdt et besøk!

Takk for alle flotte dikt til give awayen, du kan ennå være med om du ønsker det:))

Du finner link til høyre på bloggen. Trekkes rundt 15. August.

Og vil du se hvordan du lager de runde eskene fra forrige innlegg, så si fra, så viser jeg det i et innlegg.

Om du vil bli med på en annen flott plass i Norge så følg med i neste innlegg,

da viser jeg et nytt lite stykke av Norge:))

Ønsker deg en fin dag!



12 kommentarer:

Vores have sa...

Hej Alva.
Smukke billeder du viser fra Norge.
Dejligt at du ville deltage i min "giveaway" - du deltager med 3 lod.
Ha´en god onsdag.
Knus Hanne Bente

Hulda sa...

Så utrolig koselige gamle hus. Flott beliggenhet. Du har virkelig tatt noen fine bilder på dette stedet. Likte så godt husene som ligger slik på rekke og rad.

Tussi sa...

For noen flotte gamle bygninger! Nydelig øy, skulle gjerne tatt turen dit :)

Solveig sa...

For et herlig sted!! Takk for tipset. Her må jeg bare reise en gang. Helt etter mitt hjerte;o)))
Klem fra Solveig

Rosemary and thyme sa...

Så fint det ser ut på Grip.
Det hjelper med litt sol..
Virkelig flotte bilder du har tatt. Du har klart å fange en fantastisk stemning!!!

Ha en fin dag:)

Klem Tove

Stubbetufsa sa...

Flott presentasjon!

helle sa...

Tænk at komme på besøg her hos dig og samtidig se så smuk en del af Norge. Dine billeder er virkelig appetitvækkere og man får lyst til at tage afsted nu med det samme. Elsker de smukke træhuse, og den fortættede ø-stemning!

Tak for turen, glæder mig til den næste!
Klem Helle

h.espe sa...

For ett fantastisk flott sted!! Når jeg ser sånne bilder, tenker jeg at jeg burde feriere mye mer i Norges land...

Jepp, vil gjerne ha ett innlegg om hvordan du lager de flotte eskene - superfine var de!!

Ha en fin uke videre!

Klem fra Hildegunn

Janne i Fagerlia sa...

Jøss, har du vært på Grip! Ikke så langt fra her hvor jeg bor egentlig (i luftlinje). Da jeg gikk i 6. klasse hadde vi en liten skoletur til Grip. Vi overnattet på skolen der, som hadde da hadde tre elever. Et godt barndomsminne. Siden har det vært flere turer til det lille fraflyttede fiskeværet i havgapet. Dine bilder var kjempeflotte.

Ingrid Andrea sa...

Takk for en herlig tur! Noe så idyllisk sted! Kunne ønske meg hit en tur en gang, virkelig. Også Lofoten-distriktet drømmer jeg meg til...Norge har masse vakkert og spennenede by på, det er sikkert.
Takker også for din hyggelige blogghilsen:)og gøy at baksten min var til inspirasjon;))

Ha en deilig dag, klem fra Ingrid Andrea

Mira sa...

For et nydelig sted!Det skulle eg gjerne besøkt ein sommerdag.

Kommer fra ei lita øy selv, der ligger ikkje husa så tett, men der bor folk heile året. Nå er der bare skole til 4 klasse, så må de begynne å dagpendle.

Skulle gjerne blitt med på din give away men må tenke litt på dikt.

Ha ein fin dag! Klem,

Bestemor Drillo sa...

Tusen takk for at du tok meg med på denne turen på et sted jeg aldri har vært! Vakkert og idyllisk! Klem fra bestemor!