tirsdag 16. august 2011

Et lite stykke Norge del 2, og trekkning:)

Denne gangen begynner turen med et stykke av Atlanterhavsveien. Atlanterhavsveien er et veistykke på fylkesvei 64 på Nordmøre i Møre og Romsdal.

En fantastisk tur i naturskjønne omgivelser:)Storseisundet bru er 260 meter lang,og har en seilinghøyde på 23 meter.

Videre på reisen dukket dette skiltet opp...fare for troll?
Vi overnattet på Trollstigen camping og gjestegård, og der er det faktisk troll i fjellene..bare se på dette ansiktet som titter rett ut av fjellet!
Så var det Trollstigen som stod for tur...jeg har høydeskrekk til tusen,så jeg var rimelig nervøs da vi startet.
Trollstigveien, ofte kalt Trollstigen, er et veistykke på fylkesvei 63 i Rauma kommune i Romsdal.

Trollstigen ble åpnet av daværende kong Haakon VII, den 31. Juli 1936.

Veien går i sikksakk fra innerst i Isterdalen, opp til Stigrøra.

Det er 11 hårnålssvinger, hver med en radius på 10 meter, og det er bru like under Stigfossen.

Ved stor vannføring i fossen, spruter vannet inn over brua.

Veiens høyeste punkt er Alnesreset, 850 meter over havet.

Veien er vinterstengt.

Det er smalt og svingete, og veldig bratt ned, så jeg var meget glad da vi nådde toppen:)) Vi kjørte tidlig på morgenen så vi slapp unna de store turistbussene.

De kom da vi var vel oppe:)


Veien er omkranset av flere høye fjell, på godt over 1000 meter.

Mest kjent er Stigbotnhornet, og Bispen.



På toppen var det sti ned til et utsiktspunkt, som liksom henger godt ut over kanten...og med glassvegg forran, for best mulig sikt...svelg!
Og utsikten var det ingen ting å si på... formidabel rett og slett! Og ganske nifst...
Dette bygget på toppen, er under oppføring,og vannet renner i trapper nedover...

Vakkert, ikke sant?

Videre dro vi til Geiranger, som er ei bygd i Stranda kommune, innerst i Geirangerfjorden.

Kjente atraksjoner er Geirangerveien og Ørneveien, med utsiktspunktene Flydalsjuvet, Ørnesvingen ( hvor dette bilde er tatt) og fjellet Dalsnibba.

Et flott stykke Norge!
Geiranger har årlig besøk av 150-200 cruiseskip,og den nordgående Hurtigruta legger i sommerhalvåret turer om Geiranger.

Det var ingen cruiseskip her da vi var her, men et flott sted å legge ferien til:))

Norge har utrolig mange flotte reisemål som er verdt å besøke, har du et favorittsted?

Så var det trekknigen av min give away, vinneren ble: Ellen med den vakre bloggen: http://roserogpatina.blogspot.com/

Gratulerer til deg! Send meg din adresse på: alvashobby@yahoo.no så sendes pakken så raskt jeg kan.

Og tusen takk til dere som bidro med flotte dikt, det setter jeg stor pris på:)) og de skal alle få plass i boken.

Om det er noen som venter på innlegg om hvordan jeg lager de runde eskene, så kommer det neste gang.

Ønsker alle lesere en fin dag, og ta vare på hverandre!


11 kommentarer:

Unknown sa...

Ja det er et flott land i bor i ,jeg blir like imponert hver gang jeg ser vårt lille land bli vist med så flotte bilder fra fjell til kyst, takk for turen og ha en fin dag ,Marit.

Roser og Patina sa...

Nydelige bilder av fantastisk natur! Så kjekt at jeg vant din Giwe away, jippii:)) Jeg har nettop kommet hjem fra ferie i Danmark og har ikke fått sett innom bloggen din på en stund. Ønsker deg en kjempefin uke. Klem Ellen.

Rosemary and thyme sa...

For et syn!!! Kjekt at du vil dele denne fantastiske opplevelsen:)
Vakker natur og flotte bilder!

Ha en fin dag:)

Klem Tove

ps: gratulerer til vinneren!

Lunalei ;-) sa...

Så vakkert - og så høyt!!!! Husker jeg kjørte der da jeg var lita, men hadde nok ikke samme øye for utsikten da! Fantastisk flott!!!
Gratulerer til vinneren!
Ønsker deg en fin dag!
KLem fra Hagealven

Janne i Fagerlia sa...

Det er bare en ting å si: Norge er verdens flotteste land, og bildene dine er med på å bevise dette.

Malys krok sa...

skjønner at dere har hatt en fantastisk flott ferietur! Trollstigen har en jo hørt om og sett bilder fra på div kalendre, men å oppleve den slik som dere her, måtte være helt fantastisk! (selv om også jeg hadde vært rimelig redd for å kjøre der.)Det er virkelig noen strålende bilder du har tatt og viser!
Det samme må jeg si om ditt forrige innlegg som jeg ikke har fått kommentert pga godvær. Utrolig flott sted! Koselige gamle hus! Og du har vært en god fotograf! Fint at du viste disse bildene!
-Margit-

Vores have sa...

Hej Alva.
Rigtig flotte billeder du har sat ind.
Ha´en god tirsdag aften.
Knus Hanne Bente

Asbjørg sa...

Flotte bilder.Ja her har jeg vært jeg også,men det er noen år siden nå!

farmor sa...

Fantastiske bilder fra vårt flotte land. Da gleder jeg meg til å se hvordan de flotte boksene lages. Fine dager til deg også.
Farmor

h.espe sa...

Jommen er vi heldige som bor i ett sånt vakkert land!!! Bildene dine tar helt pusten fra meg:)

Ønsker deg en finfin torsdag!

Klem fra Hildegunn

helle sa...

Uovertrufne billeder fra smukke, smukke Norge! Man tror det er i en anden ende af verden, men bare nogle timer fra DK. Så anderledes!


Stort klem til dig Alva....Helle!