mandag 10. desember 2012

Er du en fuglevenn?

Nå som det er kaldt ute, er det viktig å huske på våre små fuglevenner med noe godt:))

Jeg har laget noe jeg tror mine små venner vil sette pris på.
Det er ikke alt av fuglemat som en kjøper i butikken som fuglene er like begeistret for har jeg merket meg...
Så hvorfor ikke lage en liten overraskelse til dem selv;)
Kjøpte en pose med peanøtter med skall, uten salt (salt er ikke bra for fugler), og tredde dem opp på en streng og pyntet med en fin sløyfe.
Det er jo litt koselig at det ser fint også for våre små venner;)
Laget også en bedre utgave av disse vanlige meisebollene en kjøper i slike grønne nett...
Smeltet defiafett i en kasserolle, hakket opp aprikoser, rosiner ( de lot jeg være hele), ellers brukte jeg: fuglepeanøtter (uten salt) solsikkekjerner, sesamfrø,kokos,linfrø og havregryn. Alt dette blandet jeg sammen med fettet i kasserollen:)
Hadde noen glasskopper som jeg fylte opp... og noe ble fylt inn i en stor kongle. Så settes det kaldt til massen er stivnet.
 Til å henge den opp trer jeg et fint bånd i hanken på koppen og i toppen på konglen, og på 1,2,3 har du lekker fuglemat, som jeg tror fuglene vil like:))

I morgen når det blir lyst skal jeg ut og glede mine fjærkledde venner:)
Har samlet alt i en søt liten julekurv:)
Hvorfor ikke lage noen ekstra slike kopper og pakke fint inn, så har du en super julegave til en annen fuglevenn?

Da gleder du både den du gir den til og fuglene,og det er en fin ting til jul;)
Takk for alle koselige kommentarer! Det er så gøy når noen legger igjen et lite spor i form av hyggelige ord, det gleder masse:)

Ei fortsatt fin førjulsuke!

11 kommentarer:

Marianne's lille rom sa...

Så koselig og dekorativt!
Viktig å huske på våre små venner i kulda!
Takk for tipset - og for trivelig hilsen hos meg!
Klem, Marianne.

Posttausa sa...

Takk for koslig helsing inne hos meg :) Eg er også ein fuglevenn og brukar å lage slike meisebollar sjølv. Og småfuglane elskar dei! Eg har også dårlig erfaring med kjøpte meisebollar. Ikkje alltid fuglane vil ha dei.
Så koslig med korg med fuglemat! Lurt:)
Fin ny veke til deg!

Mira sa...

Flott og god fuglemat du lager.

Eg har i litt solsikkeolje, eller annen sunn matolje, for nå i kulden blir fort disse meise-bollene for harde.

(dei bollene du kjøper er vel fulle av palmeolje tror du ikkje?!

Ha ein fin dag. Klem,

Malys krok sa...

Du gjør det fantastisk flott og koselig for alle i din nærhet- og alle som besøker bloggen din! De "vingende skarer" setter nok like mye pris på din kreativitet som de på to bein! Godt for fuglene dette, og så er det fin pynt i tillegg! Du er GOD du! Klem fra meg! -Margit-

Vores have sa...

Flot indlæg - tak for opskriften på noget til fuglene.
Jeg er en stor fugleven - fodre dem med korn / hvede / solsikke /fedtkugler / æbler m.m. - men helt sikkert nu vil jeg prøve at lave noget selv.
Ønsker dig en god dag:)
Knus Hanne Bente

Inger Marie sa...

Heldige dine små fugler:)..det er jo så koselig å mate de...det gir så fint liv i hagen og stakkar..de trenger god mat:)
Etter at jeg laget min egen fuglemat vil de ikke ha den ferdigkjøpte meisebollene...:)
Ha fine adventdager:)

salige lavendel sa...

Jeg hadde samme problem, ble så tørr på hendene om vinteren at det var en plage.Tror kanskje jeg hadde kulde eksem. Men jeg sluttet med de vanlige såpene og begynte å bruke olivensåpe istedet, nå er problemet borte!! Det er derfor jeg begynte å ta inn den olivensåpen på Madame A, den har hjulpet flere enn meg med tørr hud om vinteren, så jeg anbefaler å prølve den hvis du sliter med tørr vinterhud. (Jeg bruker den i ansiktet også og nå er jeg kvitt de tørre tinningene også =) Men en flytende gjestesåpe har jeg alltid stående på vasken, og da synes jeg Nille sin var et bedre alternativ enn de andre såpene i matbutikken.

helle sa...

Så fint at du tænker på fuglene, dette er vigtigt i denne tid hvor alt er forsset og dækket af sne. Jeg må sige at det lyder lækkert med fedt, frugt og nødder (altså til fugle, lol) og det bedste af det hele er at man kan sidde inde i varmen og kigge på alt hvad der sker på foderpladsen!

Hav en fin aften ven!

Klem Helle

Janne i Fagerlia sa...

Klart vi må lage julemat til de små som bor utendørs også. Hos deg er det rene julebordet for våre bevingede venner.

h.espe sa...

Så snill og go du er med små-pippene :) Skulle ønske jeg kunne henge slike ute på verandaen hos meg, men vi har dessverre forbud mot å gjøre det fra borettslaget... :(

Ønsker deg en fin adventshelg!

Klem fra Hildegunn

Stubbetufsa sa...

Deilig fuglemat!