tirsdag 22. juni 2010

Venter på sola...

Det er nok flere enn meg som venter på litt sol og varme i vårt langstrakte land...mens de andre steder venter på regn for at det ikke skal tørke helt bort..
En kan si det er en smule skeivt fordelt. Mens jeg venter på late dager på stranda eller i hagen, holder jeg varmen med litt pussling i hagen.
Synes denne lysblå fargen er så vakker... den henger ved døra og ønsker velkommen inn:)
Rhododendronen var et syn i fjor, med masser av hvite blomster... i år, etter en iskald vinter og kald vår, er det ikke så mye blomster.
Venter i spenning på den lilla:)


I denne sinkstampen sådde jeg flere typer valmuer....og som dere ser, er det ikke rare greiene:(( Det hjelper nok med en dose sol og en slump med varme skulle en tro...det gjør underverker på det meste:) meg innkludert hihi:)
Parasollbladplanten vokser sakte men sikkert, var litt redd parasollen skulle vrenge seg i uværet;)
Denne krypjonsokkollen kjøpte jeg i fjorhøst, og nå er jeg spennt på blomstene.

Dekorativt bladverk har den i allefall.

Og i drivhuset skjer det også saker og ting, denne peppermynten er det ikke lenge siden jeg satte ned stikkling av, og den vokser raskt.

Disse er veldig villige, en må nesten passe på så de ikke tar helt av:)

Ypperlig til te på kalde høst og vinterkvelder!

Tomatene begynner også å komme, rart igrunn, for det har vært kalde netter i drivhuset.

I år har jeg bare kirsebærtomat, og i år som i fjor blir det like gøy å se resultatet.

Resultatet blir notert i hagedagboka, så ser jeg hva som er verdt å satse på til neste år:)

Blomstrer gjør de i allefall, så jeg krysser fingrene for et bra resultat. De er jo så fantastiske å gå å knaske på:))
Denne er ny av året, Stevia rebaudian.

Fikk frø av min søster, som jeg sådde .

Men det var bare denne ene som klarte seg.

Plantene innholder glycosider som er opp til 300 ganger søtere enn sukker, så her skal det ikke mye til:)

Det er med andre ord en veldig SØT plante;))

I Japan har Stevia nesten tatt helt over for sukker.


Takk for alle koselige kommentarer til forrige innlegg, alltid kjekt med varme tilbakemeldinger:)

Ønsker alle som titter innom en herlig sommerdag, uannsett vær!!

8 kommentarer:

Hulda sa...

Ja, det er kjedelig med dette været. Har fått ferie nå, men ser ut til at dette blir en innedag.. Huff, har vært alt for mye regn nå.

Fine planter du viser. Du får kose deg med dem til det går an å være ute og sole seg. :)

Malys krok sa...

Nydelig blåfarge på den blomsten! Tomater som en driver fram selv blir så kjempegode! Vi hadde det en gang, men så ble det ikke mer...
Har jo hørt om denne søte planten, men ikke sett den så det var spennende! Har tenkt å få tak i dette søte stoffet som vel har samme navn som planten,mener jeg. Skal visst være mye bedre å bruke enn sukker, ja det skal jeg helst ikke ha noe av pga kolesterolet. Ha det så bra, Alva! -Margit-

Unknown sa...

Her var det frodig Alva, det ser ut til at du koser deg selv om været er dårlig.
Klem...Ellen

GundaM sa...

ja nå får vi håper og tro at sola og varmen snart kommer slik at ting begynner å vokse og gro skikkelig her!!!

artig lese om stevia, spennende plante. heldig er du som har veksthus for da vokser vel noe vafal ;)

ha ei fin uke videre Alva! klem fra emg

helle sa...

Dejlige lilla og rosa farver på dine blomster, Alva - og fine billeder.
Nu vil jeg håbe for dig at vejret bedrer sig noget, så du kan komme endnu mere ud i haven og botanisere!

God Skt. Hans til dig fra
Helle;))

Troen og Haapet sa...

Masse flotte planter å se på hos deg!Hytta di var også veldig flott!Håper sommeren blir fin for deg, så plantene, hytta og sommerlivet kan nytes til fulle;)
Klem

h.espe sa...

Ja, sommeren lar vent på seg for mange i år! Krysser fingrene og håper på det beste!

Nå nyter jeg feriedagene hjemme i Nordfjord. Deilig å komme bort fra byens ståk og larm, og leve livet på landet!! Mindre blogging nå i feriedagene, så gjenvisittene kommer dessverre ikke så raskt som jeg skulle ønske...

Ønsker deg en flott St.hans feiring i morgen og fortsatt deilige sommerdager!!!

Klem fra Hildegunn

ide-puffen sa...

Hei og hopp i natten.
ENDELIG blå himmel ute og da kan jeg jo ikke legge meg med en gang. Er redd den er borte i morgen he he.

Så utrolig det gror hos deg. Det blir knallblå blomster på den stauden din mener jeg. Vakker.

Hva heter den sukkersøte planten din? Spennende

Ha en god natt

Klem fra meg.